De flesta vet alltid var de har mig

Jag tycker det är oerhört obehagligt när man inte vet var man har människorna omkring sig.

 Jag A-V-S-K-Y-R när folk inte säger vad de egentligen tycker om saker och ting. Jag själv är ganska öppen med sånt, för jag tycker folk i min omgivning förtjänar att få veta vart jag står, det är alltid lättare att umgås och slappna av med en sån person. Det betyder absolut inte att man måste tycka samma om saker. Bara att man har en åsikt räcker för mig.

 Något av det värsta jag vet är när man får höra saker i efterhand, hur de tänkt och känt om något man själv varit inblandad i. Varför i hela fridens namn sa de inte det från början?

 Allt är såklart inte svart eller vitt.

 Vissa undantag finns ju alltid. Som att man får lära sig när man kan och inte kan säga vad man tycker, tänker och känner. Det är inte alltid det funkar.

Och sen beror det ju på HUR man framför sina åsikter.

Och är man inte bekväm i ett sällskap ska man ju inte behöva blotta sig heller. 

 Det finns säkert fler undantag. Men inte hur många somn helst.


 Människor som alltid ler och håller med det man säger, tycker jag är mycket obehagliga att umgås med. Människor som är tysta och inte ens svarar när man pratar med dem är jobbiga att vara med. Människor som dessutom sen visar sig ha mycket starka åsikter om det man själv sagt, men ändå inte ens hintat om dessa, känns opålitliga.

 
 Är det verkligen så otroligt jobbigt att säga vad man tycker lite oftare?
Vad är man rädd för?
Vad är det värsta som kan hända?
 Är man så konflikträdd, eller vad är det frågan om?
 Varför måste det vara fel att ha en annorlunda åsikt än den personen man pratar med? Kan det inte bli en intressant diskussion om man har olika åsikter?



 Och när vi nu ändå pratar åsikter....hur svårt ska det vara att respektera andra människors åsikter och värderingar? Acceptera, respektera?

 Jag bara undrar.

 Det är få människor som har förmågan att inse att man kanske tycker olika, men sen ändå väljer att acceptera det, och dessutom respektera den andra personens åsikter.

 Som tur är finns det några såna personer i min omgivning. De är hemskt värdefulla.

Till resten - gör om, gör rätt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Länk:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0