Ska hon aldrig få ha rosa på sig?

Jag får ofta frågor som:

"Vad tror du händer om din dotter får ha lite rosa på sig ibland?"
eller "Varför är det så viktigt vad barnen har på sig?"

 Och eftersom jag är säker på att det är många flersom undrar samma sak, så ska jag återigen försöka få er att förstå. 


Som jag skrivit flera gånger förut: det är inte fel på rosa. Men när HELA garderoben i princip är helrosa i olika nyanser, och dessutom innehåller blommor, fjärilar, rosetter, spets, volanger osv, så är det helt omöjligt för min dotter att själv VÄLJA vilka kläder hon vill ha. Det finns bara en valmöjlighet! 

 Och eftersom vi får alla barnens presenter de får under hela året, under två månader, då de fyller år såpass nära jul, så är det EXTRA viktigt att det är NU vi försöker balansera upp allt det rosa med lite andra fäger!

 Så att VALET FINNS att välja rosa en dag men blått eller grönt eller rött eller gult en annan dag!
Det är exakt samma sak med sonen och hans blå killgarderob. Men han har inte fått några presenter ännu.

Det är inte heller bara färgerna jag vill förändra i garderoben. Det är allt! Det ska vara väldigt skönt och bekvämt att röra sig i och leka i kläderna från och med nu!

Inga fler stuprörsbyxor som är omöjliga att klättra i. Inga hårda jeans som skaver när man sitter ner. Inga moderiktiga tunikor som är i vägen vid lek. Inga mer vuxenkläder i miniformat, eftersom jag insett att det inte hör hemma på barn!
Mjukt och skönt och funktionellt! Så att barnen kan få vara barn, och leka barns lekar, så länge de kan!

Jag är helt övertygad om att barn bemöts på olika sätt beroende på vad de har på sig för kläder. En flicka i rosa klänning blir bemött på ett helt annat sätt än en pojke i svart spindelmannentröja. Människor omkring dem ser dem direkt i könsrollerna, och ser dem inte som BARN.

Det är ingen skillnad på pojkar och flickor i dessa åldrarna. Det är vi som skapar skillnaderna som finns. För att de ska passa in i könsrollerna som blir mer och mer snäva ju större de blir.

Jag vill att mina barn ska bemötas på samma sätt. Det kommer förhoppningsvis göra min son till en lite mer mjuk, omtänksam, pratsam, försiktig och go kille än en"genomsnittlig kille. Och min dotter till en lite mer tuff, framåt och modig tjej än genomsnittet.


Jag kommer dock inte att neka mina barn att ha en viss typ av kläder eller färger på sig. De ska få välja själva.


Men för att valet ska bli deras eget val på riktigt, så måste ha nåt att välja mellan.


Och det har de nästan inte alls idag.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Länk:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0