I vårt hem råder vapenförbud

I detta huset råder numera totalt vapenförbud.

 Ja, det låter kanske konstigt, för inte tusan har vi någonsin haft riktiga vapen här hemma!

 Nej, jag menar att det är noll tolerans vad gäller alla sorters leksaksvapen och allt som handlar om krig och slagsmål och våld.


Barn som är så små som våra, och ganska långt upp i åldrarna, behöver inte på något plan kriga, skjuta eller fäktas. De behöver inte vattenpistoler, piratsvärd eller filmer med någon form av våldsscener i. De behöver inte se nyheter där bilder från krigszoner visas. De behöver inte lära sig hur man slåss med vapen, och de behöver inte förstå hur ett skjutvapen används.

 De är barn. De är små barn. De ska inte lära sig att våld i någon form är ok. I sinom tid lär de sig att världen är full av våld och krig ändå, varför pracka på dem skiten alldeles för tidigt? Det gör dem inget gott alls.


 Jag känner att jag har svårt att formulera mig idag. Men vill ha så mycket sagt.


 Och därför får Anna Kaagaard Kristensen göra det åt mig. Jag håller med om vartenda ord hon skriver.



 Läs det, och säg sen att barn behöver någon form våld och vapen.

 Om du kan.

Kommentarer
Sara W

Barn BEHÖVER naturligtvis inte vapen. ;) Kollar inte dina barn på Bröderna Lejonhjärta? Där utkämpas en strid med lansar och svärd. I Pippi fäktas hon mot sjörövare. Väldigt oskyldigt på sitt sätt, men ändock - vapen. När jag var liten har vi alltid lekt tjuv och polis, cowboys och indianer, röda och vita rosen. Vi har haft trägevär, pilbågar och knallpulverpistoler. Vi sköt varandra hejvilt och "lekte krig". Hela tiden har vi varit medvetna om att man på riktigt inte kan skjuta ihjäl någon, som efter att ha räknat till 50, oskadd hoppar upp igen. ;) Det är bara en lek, för barn. Inget uttyck för undangömnda känslor att få skada andra. Mina barn har nyss fått ett sjörövarsvärd. De viftar med det, men går inte in för att skada varandra. Det är en väsentlig skillnad på att få leka med leksaker (som ju trägevär/svärd osv) faktiskt är. Och att på allvar ge sig på någon och göra denne illa, och vara våldsam. MIna barn får absolut inte slå varandra eller göra den andra ledsen på något vis. De försöker ju ibland klippa till den andra, som syskon gör, men då är vi där på nolltid och tillrättavisar. "Nej! Du får INTE slåss!" Däremot tror jag att våldsamma tevespel/dataspel dagarna i ända är en större risk för våldsamma ungdomar. Inte ett sjörövarsvärd i frigolit. ;) Kram.

2011-01-01 klockan 10:58:45
Länk: http://willman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Länk:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0