Olja i ansiktet

Jag har i drygt 2 veckor använt olja istället för annan ansikts- och kroppsrengöring. Ungefär lika länge har jag tvättat håret enligt "no ´poo"-metoden.
 Här är det meningen att jag ska dela med mig av dessa metoder och "recept" och tips så att fler än jag ska kunna upptäcka alla fördelarna med att ge håret och huden mer naturlig näring, rengöring och omvård.




 Normalt sett så tvättar jag av ansiktet på kvällen och morgonen med en liten klick solrosolja. Jag sköjer först ansiktet och smörjer sedan in det med oljan. Olja är oslagbart när det gäller att göra rent! Du hittar heller ingen mer effektiv och skonsam metod att få bort t ex smink!

 När jag gjort rent med oljan, sköljer jag av lite lätt, och tanken är att oljan skall lämnas kvar i ansiktet även när jag med en torr, ren tvättlapp eller liknande, baddar av vattnet. Oljan som är kvar gnider jag in lite till i ansiktet.

 Ibland vill jag rengöra lite extra, och häller då en liten klick ricin-olja (40 kr på apoteket) i handen, och blandar med lite askorbinsyra (9 kr på ica), och sedan skrubbar jag ansiktet med denna smet. Ricinoljan drar ut smuts ur porerna, och askorbinsyran förminskar porerna!

 Ricinoljan är ganska fet, så när jag sköljt av skrubben och torkat lite lätt känns huden fet och lite läskig. Men det försvinner under natten.

Man kan oxå göra en rejäl ansiktsinpackning med olja:

OCM (The Oil Cleansing Method)

Du behöver:
Ricinolja, solrosolja (funkar med olivolja också)
En ren, mjuk handduk/tvättlapp
Rinnande varmt vatten

Blanda ricinolja med solrosolja. Hur mycket du ska ta av varje beror på din hudtyp, exempelvis (från OCM-sidan):
Oljig/fet hud: 30% ricin, 70% solros
Balanserad hud: 20% ricin, 80% solros
Torr hud: 10% ricin, 90% solros

Blanda i ett rent, torrt "kärl" (jag använde en vanlig mugg), det räcker med lite på botten bara. Häll upp lite i handen, ungefär som en femkrona och låt den värmas mellan dina händer genom att gnugga dem mot varandra. Sprid ut oljan över ansiktet.
Massera in oljan över ansiktet med långsamma rörelser, massera in oljan djupt i porerna. Ta din tid och fokusera på problemområdena. Samtidigt som du masserar, låt tankarna flyga iväg och passa på att stressa ner och slappna av. Sitt ner, andas djupt och lugnt och låt oljan verka medan du blir lugn.

När du är nöjd och känner dig lugn, ta din rena handduk/tvättlapp och blöt ner den med riktigt hett vatten. Du ska inte bränna dig, men det ska vara varmt nog (ånga) för att öppna porerna. Håll handduken över ansiktet och håll kvar tills den blivit sval. Torka försiktigt bort resterna av oljan med handduken och skölj den sedan åter i hett, rinnande vatten. Håll den över ansiktet igen tills den blir sval, skölj den därefter och upprepa proceduren två till tre gånger till. Skrubba inte ansiktet, oljan försvinner ändå. Var inte rädd att oljan inte ska försvinna, det gör den!



 En vanlig missuppfattning är att man blir fet i hyn av olja. Så är inte fallet, om man inte väljer fel olja till sin hy, vill säga. Solrosolja passar mig. Olivolja kan jag inte med, den blir så torr påmin hud! Det finns mängder av olja man kan välja mellan, så man får prova sig fram!

 Vissa verkar tro att man skulle lukta konstigt när man rengör sin hud med olja, men det är helt galet. Oljan är luktfri. Vill man däremot lukta lite extra gott, kan man ha i lite eteriska oljor i sin bas-olja, efter smak och tycke.

 Jag hade förut väldigt torr hud i pannan, på näsan och på hakan, men sen jag började med denna metoden, så har jag fått jättemjuk och len hud överallt i ansiktet. Jag är helt förstummad! 

 Varför har jag inte gjort detta innan? Slösat en massa pengar på dyra, onödiga krämer, när mirakelmedlet fanns på oljehyllan på ica för 20 kr/litern!


 Jag använder inte längre duschtvål heller. Olja funkar nämligen lika bra på kroppen. Och man slipper smörja in sig efteråt! Helt fantastiskt!



 Så, vad har du att förlora på att testa? Jag vet då inga nackdelar med denna metoden!






 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Länk:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0