Fars/Mors Dag - trams eller mys?

Man kan tycka vad man vill om såna här dagar.

Man kan välja att tycka det är kommersiellt trams som bara går ut på att handeln ska få ännu ett uppsving.

 Men tanken var faktiskt från början fin tycker jag, man skulle stanna upp och tänka på hur mycket man uppskattar sin mamma eller pappa, åtminstone en dag om året. De flesta gör säkert det betydligt oftare än så, men det tycker inte jag ska utesluta att man firar sin mamma eller pappa lite grann i alla fall, en speciell dag om året.
 Just för att de är föräldrar. Ett litet tack för att de tagit hand om en i så många år, och ett litet bevis på tacksamhet. Och kärlek.

 När jag själv ännu inte hade några barn tyckte jag att det var lite tramsigt ändå. Men som med mycket annat så ändrade jag uppfattning om även den saken när jag själv fick barn. Min första mors dag var dock en besvikelse, men alla är vi nybörjare nån gång. =)

 Mina barn är ännu ganska små. Så fram tills nu, när äldsta barnet blir 4 och faktiskt kan pyssla ihop nån liten present till sin pappa själv, har jag varit den som firat pappan till mina barn, å deras vägnar. Med nån liten present eller gest som jag hoppas uppskattats. Och själv har jag bl a kommit hem till ett nystädat hus nån Mors Dag, vilket givetvis varit väldigt uppskattat. =)

 Men jag tror och hoppas jag kommer fortsätta uppvakta min man denna dagen i många år till, även när barnen är stora nog att fira honom "själv".

 För det är ett litet bevis på att JAG uppskattar HONOM som far till mina barn. Att han gör "bra ifrån sig" så att säga. 


 Dottern gav honom en pappersslips med paljetter på som hon gjort på öppna förskolan. Och vi har tillsammans röjt undan alla leksaker som låg överallt och gjort en kladdkaka med finfina dekorationer, och sen har jag städat hela lägenheten, och så gjorde jag tacos (en av hans favvo-rätter) som var klar precis när han kom hem. Jag had eäven tänt alla stearinljus i hela lägenheten, i dotterns rum, i badrummet, i hallen, köket och massor i vardagsrummet.

 Och så hade vi köpt en kaffemugg och en liten påse supersalt godis som han oxå älskar.


 Allting blev väldigt uppskattat.
 Och det känns som det kom från hjärtat. Inget som bara måste göras, utan det gjordes med kärlek och uppskattning.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Länk:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0