Klagobrev till butikskedjorna

Jag har precis skickat iväg ett mail till de största klädkedjorna med stort barnklädessortiment. H&M, Kappahl, Lindex och Cubus blev det denna gången. Kanske mailar jag fler kedjor framöver.

 Jag tror i och för sig inte mitt mail gör nån skillnad i det stora hela. Men kanske är det många med mig som gjort samma sak innan, kanske vill även du göra det?

 Jag kände bara att jag vill inte sitta och inte göra någonting, och nu har jag i alla fall försökt.

 För den nyfikne (eller för den som vill inspireras till ett liknande mail?) kommer mailet här:


"Hej!
 
 Jag vet inte om detta mailet hamnar rätt nu, men vänligen vidarebefodra det till rätt avdelning/person om så inte är fallet.
 
 
 Jag skulle nämligen vilja framföra lite synpunkter på ert barnklädes-sortiment.
 
 För det första är det förfärligt att det är så grovt indelat i FLICK-kläder och POJK-kläder.
 
Vad hände med BARN-kläderna? Kläder som passar både pojkar och flickor? De FÅ plagg eller "kollektioner" (det är skrattretande att kalla det kollektioner) som finns idag syns knappt, och är så begränsade i färg, mönster och modeller, det faller långt ifrån alla som vill ha könsneutrala BARN-kläder i smaken!
 
 När barn är så små så är det ingen skillnad på könen. Varför ska de växa upp och tvingas bära mini-vuxenkläder? Varför bara rosa, lila, rött och ljusa kläder, med änglar, prinsessor, älvor, gulliga djur, rosetter, volanger och glitter att välja mellan på tjejavdelningen? Och bara blått, brunt, svart, mörkt och murriga kläder med fordon, actionfigurer, sport och typiskt "fräcka och häftiga" detaljer på killavdelningarna?
 
 Har ni funderat på vad det sänder för signaler till barnen? Och på hur barnen bemöts när de har de där kläderna på sig?
 
 Jag vet att det finns enstaka plagg som kan bäras av både pojkar och flickor och som är könsneutrala. Men de är alldeles för få, och ser ungefär likadana ut allihopa!
 
 Jag vet, genom kompisar och framförallt genom olika forum på bl a familjeliv.se samt genom bloggar, att efterfrågan på fler och mer varierande könsneutrala är väldigt stor. Dessutom är det många fler än jag som reagerar starkt negativt på den könsindelning som finns på barnklädesavdelningarna.
 
 
 Jag har väldigt många idéer på kläder som jag är säker på skulle bli populära. Idéer som inspirerats bl a från de dyra webbutikernas och home party-företagens klädekollektioner, där många med mig inte vill spendera så stora summor på kläder.
 Jag har även många idéer på kläder som jag personligen skulle vilja se i handeln.
 
Jag vill t ex ha glada färger, randigt eller enfärgat, men gärna med ROLIGA TRYCK på, t ex roliga djur med fräcka detaljer.

Och mjuka, sköna, tunna pösiga jeans och andra byxor.

Jag vet inte ens om det finns, men kanske plagg som är mer än bara basic, det blir så lätt tråkigt med SAMMA modell på tröja (långärmad eller kortärmad t-shirt eller tunika), och SAMMA modell på byxor (mjukisbyxor med eller utan mudd alternativt nån konstig långkalsongmodell).

 Kanske detaljer på kläderna, som gör dem lite roliga och annorlunda?

Jag vill ha variation från det jag sett hittills!
 
 
 
 Jag är säker på att ni får massor av sådana här mail, men jag känner att jag kan inte längre bara sitta och inte göra något åt saken. Nu har jag åtminstone försökt.
 
 Ni är välkomna att kontakta mig om ni vill.
 
 
Mvh Jenny XXXXX
 
(adress) 
(telefonnummer)"




 


Kommentarer
MANDRAGORA | kattägd narcissistisk vegetarian

Mycket bra initiativ! Hoppas att du delar med dig av svaren.

2010-11-17 klockan 16:49:38
Länk: http://shakti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Länk:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0