Specifika önskelistor - håll er till dem!

Det här med presenter och julklappar kan nog vara en känslig sak.

 Om man har en alldeles för specifik önskelista, åt sig själv eller barnen, så kan det uppfattas lite "ha-galet", som om man bara vill ha, vill ha, vill HA.....Utan tanke på att man ska vara tacksam över att få något över huvudtaget.


 Men sen man man vända lite på det oxå.

 Varför gör jag en önskelista till mina barn, t ex? Jo, för att jag vet vad de saknar, önskar sig, vad de behöver och vad de inte har.
 Och nytt för i år är även att jag vet vad jag inte vill att mina barn ska ha för leksaker eller kläder.  

 I år betyder listan mer än någonsin att det är DETTA de vill ha/behöver och INGET ANNAT. Det är så för att jag inte vill att barnen ska få något som jag sen ändå tänker lämna tillbaka eller byta, då det inte är lämpligt för dem ur olika synpunkter.

 Jag är högst medveten om att detta kommer skapa kraftiga reaktioner från olika håll. Säkert kommer en å annan strunta i önskelistan som vanligt ändå, men passar de inte in i genustänket, så kommer de inte användas.

 Det läggs extra mycket vikt på detta just nu, därför att inom loppet av 2 månader kommer båda barnen att fylla år, och så är det julafton. Mycket presenter och julklappar med andra ord. 



 Så varför inte bara följa önskelistan, som är lång och har gjorts med omsorg, och respektera att vi som föräldrar vill det bästa för våra barn, och därför kunna erbjuda dem ett brett utbud av leksaker och kläder, inte bara det könsnormativa?

 Om man inte hittar något i önskelistan som fungerar att köpa till våra barn, så går det bra att ringa och få ett OK från oss innan något annat köps.

Och om det inte fungerar heller, så kan man faktiskt strunta i att köpa nånting över huvudtaget.

 Våra barn överlever faktiskt utan ett BERG av leksaker.



Vi är inte otacksamma. Vi är himla glada över att det finns människor som bryr sig om våra barn och vill ge dem gåvor, så tro inget annat.

 Vi vill bara att de ska få de bästa förutsättningarna i livet. Och någonstans i det stora hela, så är det faktiskt väldigt viktigt med leksakerna och kläderna, oavsett vad andra människor tror om den saken.

 Och kan folk inte respektera det, så är det himla tragiskt.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Länk:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0