Svag som en kvinna

Det finns en del sitcoms som får mig att vilja gröpa ur ögonen med en sked och köra en drillborr genom öronen.

 "Raymond" är en av dem. 

 "Humorn" är så torr att sandpapper känns som rena rama oceanen i jämförelse, och karaktärerna är riktigt jävla oattraktiva, och då menar jag inte deras utsida.....

  Och pricken över i:et kom idag, när jag av nån totalt oförklarlig anledning slog på 3:an och inte zappade vidare från detta horribla program....

 Ja, ni vet ju var jag står i det här med genus och jämställdhet och den biten? Och att genus handlar om att utplåna könsrollerna? (inte könen, alltså) Det ska alltså vara okej för både flickor och pojkar att vara känsliga och tuffa, man ska överskrida könsrollsgränserna och låta barnen (och de vuxna, för all del!!!) få vara precis så som de vill. Utan att behöva anpassa sig efter omgivningens förväntningar, om att män är tuffa och gråter inte, och kvinnor är vackra och känsliga. Typ.


 Jag blev därför väldigt störd av att se hur Raymond hade "kommit på" sin pappa med att klappa en kanin! Denna pappan blev vansinnig över att detta berättades för familj och vänner och han då fick "framstå" som en riktig mjukis, och inte den hårda, tuffa "manliga" karlakarl som han ju faktiskt var!? Det uppstod värsta kalabaliken, och pappans kompisar gjorde narr av honom och pappan skrek och gormade och gjorde allt för att förneka kaninklappningen och för att få de andra att återigen tro att han var supertuff och supermanlig.



 Frukosten fastnade i halsen.



 Mest för att jag tycker det är så otroligt tragiskt!


 Nu vet jag ju att det är en fiktiv serie på tv, bara. Men verkligheten ser faktiskt ut ungefär sådär. 


 Många barn kommer växa upp med fäder som kommer göra allt för att vara så manliga och tuffa som möjligt, och sönerna kommer tro att det är så de ska vara för att passa in, bli godkända.


 Gud förbjude att även män börjar prata om och visa känslor, liksom! Att bli "svaga och känsliga som kvinnor" och faktiskt bidra till att relationer blir lite enklare då man plötsligt kommer kunna kommunicera med varann!? 



 Ja, hjälp. Det är ju verkligen något männen ska undvika.

 Verkligen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Länk:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0