Var kan jag handla kläder?

Det är fortfarande ganska nytt för mig.

 Jag måste tänka om, tänka annorlunda när jag ska handla kläder och skriva önskelistor till barnen inför jul och födelsedagar.

 Det ska erkännas att det är lite svårt ibland. Att jag särskilt nu i början måste stå emot den gamla invanda impulsen att köpa söta diadem och titta längtansfullt mot de vackra klänningarna och tunikorna på tjejavdelningen.

 Jag har ju faktiskt klätt min dotter väldigt tjejigt i 4 år nu, om man bortser från den allra första tiden då hon var nyfödd. Då var det vitt, gult, grönt i första hand. Men efter hand som hon växte, så försvann de könsneutrala kläderna som passade min smak och stil, och de få plagg jag hade i andra färger än rosa, matchade inte med allt det rosa och rött som bara fanns i butikerna. Så jag gav efter och sen har det bara gått av farten.

 Det käns lite sorgligt att överge allt "det vackra", men det står för något jag inte längre vill stå för, som jag inte vill att mina barn ska stå för. Jag vill inte att mina barn ska tro att de måste vara söta, vackra, dockliknande för att bli uppskattade och älskade. Jag vill att de ska känna sig älskade för de personer de ÄR. 

 Det betyder oxå att komplimanger för barnens utseenden eller kläder inte är okej längre. det finns massor av andra uppmuntrande ord man kan ge till dem. Men jag vill inte ha fokus på utseendet eller kläderna.



 Som jag skrivit förut, så är det viktigt att nu i början verkligen visa dottern vilka andra alternativ det finns. Vi ska tillsammans träda in i den färgglada klädvärlden, där första prioritet är att hitta kläder som är fint på både pojkar och flickor, och de ska vara bekväma, lekvänliga och helt enkelt annorlunda mot de kläder hennes garderob fortfarande är full av.


 Jag har mycket svårt för retromönster och retrofäger. Jag gillar inte mönster över huvudtaget. Randigt går dock  jättebra, och så enfärgat. Möjligen med nåt litet enkelt tryck på tröjan eller så.

 Och jag har alltså problem att hitta sådana kläder. Kappahls Kaxs-avdelning, som ska vara lite könsneutral, är minimal och tråkig. Lindex är ännu sämre. HM ska vi inte ens prata om.


 Så, vart hittar jag då dessa enfärgade, eller randiga, tröjor? Och färgglada sköna byxor? Och klänningar som INTE är rosa, röda eller lila och saknar rysch-pysch, Hello Kitty/barbie/prinsess/älv-tryck?

 Det vore toppen om man inte blev helt ruinerad av att köpa ett par tre plagg åt gången, dessutom.




 Någon som vet vart jag hittar sådana kläder?




Denna tröjan är superfin. Men det känns inte okej att lägga 300 kr på en tröja. Faktiskt.




Kommentarer
Anonym

Tradera kanske?

2010-12-17 klockan 15:37:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Länk:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0