Grattis, du är nu officiellt tjejig!

Sitter och tittar på ett avsnitt av MTV:s serie "Made".


 Så himla tragiskt, alltså.



 Idag handlar det om en "nördig" tjej som ska göras om, insida som utsida, för att passa in i samhället bättre, verkar det som. Dvs hon ska lära sig gå i högklackat, hon ska träffa en massa killar och bjuda ut dem på dejter och på skolbalen.

 Vissa aspekter är ju bra. Hon ska bygga upp sitt självförtroende och tro mer på sig själv och vad hon klarar av. Vem som helst mår ju bättre av ett bättre självförtroende, liksom.

 Men sättet det görs på stör mig lite. Att hon inte riktigt duger som hon var från början.

 Hennes stylist utbrast: "Nu är du officiellt tjejig!" när nördtjejen tagit hål i öronen, och hennes mamma
sa: "Jag är mycket stolt över henne", när allt hon hade gjort var att klä sig i en (förvisso väldigt snygg) röd balklänning, låtit sig bli sminkad och tagit av de tonade glasögonen samt fått håret fixat lite.

 Varför är "tjejig" något att sträva efter att vara? Skulle det vara bättre att vara typiskt tjejig än nördig?

 Och varför är man stolt över sin dotters nya utseende? Hon har inte preseterat något, hon har bara blivit vacker enligt samhällets normer!?

 Och varför fick denna nördtjej inte ragga baldejt på stranden i sina vanliga kläder, utan skulle tvunget visa upp sin kropp i en bikini?






 Ge mig styrkan att ge mina barn bra självförtroende och få dem att känna sig trygga i sin person utan att de måste passa in i samhällets snäva ramar.
 Jag hoppas de växer upp med vetskapen att det är okej att vara precis så som de är och vill vara.
 Att ingen har rätt att tycka de är konstiga eller udda, eller fel.
 Att allt är okej.


 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Länk:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0