Fucked up

Jag håller på att kräkas varje gång jag kommer in på Lindex, H&M och Kappahl.

 Tänk vad en bok kan förändra en människa!

 För några månader sedan hade jag inte funderat särskilt mycket över hur fucked up det är med kläderna på barnavdelningarna.

 Men nu spyr jag som sagt nästan av att se skiten.


 Varför i hela fridens namn måste man göra så stor skillnad på pojkar och flickor? Kan de inte bara få vara barn? Det är inte förrän de blir större som det blir skillnad på könen. Tjejkläderna är vuxenkläder i miniformat. Och killkläderna är även de misstänkt lika vuxenkläder, om än inte riktigt i samma utsträckning.

 Varför är det så få människor, och då särskilt i ledande positioner inom branchen, som fattar att barn måste få vara barn? Bära roliga, inspirerande, glada, bekväma, lekvänliga kläder?



 Det är inte bara störande att se allt rosa/lila/rött/ljust på tjejavdelningen och blått/mörkgrönt/brunt/murrigt på killavdelningen.
Det är jävligt deperimerande.
Och jag blir förbannad.
Och frustrerad.
Jag har lust att gå fram till den stackars maktlösa butikspersonalen och skälla på dem, alternativt låtsas vara lite dum och fråga var de har avdelningen för barnkläder.

 Men det gör jag inte. För det tjänar ingenting till. Det är inte där man kan påverka i det stora hela.



 Jag hittade faktiskt en tröja till min son idag. På Lindex av alla ställen!

 Men det var inte utan mycket morrande och suckande. För det är som att leta efter en nål i en höstack. 

 Så hittade jag då till sist ett litet ställ med kläder av märket "all kids" eller nåt i den stilen.
Och jag skojar inte om jag säger att det hängde kanske hela 3-4 olika modeller av byxor eller långkalsonger eller vad fan det nu ska likna, och hela 3-4 olika sorters tröjor.
 Och alla dessa kläder var i gräsliga, fruktansvärda färgkombinationer eller mönster.

 Kvar fanns inget som inte framkallade huvudvärk eller klökningar.
Antingen var det fel på mönstret, eller på färgkombinationerna, eller på modellen. Jag tänker faktiskt inte sätta på min snart tvååriga son en byxa, som förvisso skulle matcha den tröja jag senare hittade på rea-stången, men som mest ser ut som en långkalsong. En mjukisbyxa hade väl varit mer på sin plats, kanske. Men inte en långkalsong som byxa???


 Snälla, när ska man kunna köpa billiga, färgglada, roliga kläder som passar alla barn, med roliga tryck på, eller med ränder eller helt enfärgade, i vanliga stora butikskedjor? När ska poletten trilla ner? När ska man slippa bli gråtfärdig när man kommer in i de så kallade "barnavdelningarna"?




Detta blev fyndet från Lindex. 55 kr tror jag att jag gav för den. Glada
pigga färger med ett helt neutralt tryck på magen. Jag är mycket nöjd!
(även om färgerna ser trista ut i detta ljuset....de är glada i dagsljus, jag lovar!)





Denna bodyn, däremot......jag SKÄMS å designerns vägnar.....vad fan
är det för jävla signaler man sänder med ett sånt här tragiskt klädesplagg???


Kommentarer
MANDRAGORA | kattägd narcissistisk vegetarian

Bodyn var fan bland det värsta jag sett - kanske just eftersom det är en body (= bäbis). Är den från Lindex? Är det okej om jag snor bilden och bloggar om fanskapet?

2010-11-16 klockan 20:22:06
Länk: http://shakti.blogg.se/
Linda

Lite nyfiken på er önskelista :)



Tycker också genus är jätteviktigt men jag har absolut inget emot att ena dagen klä mina helt i bubbelgummsrosa med toffsar och gulligull för att andra dagen klä dom i ngt heeelt annat. Tycker balansen där emellan är det viktiga.

2010-11-16 klockan 21:21:08
Länk: http://eldgrisen.blogspot.com
Jenny M

Jana: Sno så mycket du vill. =) Ja, det var Lindex....



Linda: Det är såklart upp till var och en hur man gör med kläder och leksaker. Men som jag skrivit förut, det kommer vara "hårdast" nu i början, då N måste få upp ögonen för annat än allt det rosa och prinsessiga, tjejiga. Sen kommer jag inte neka henne att leka med det ena eller andra. Men eftersom inte hela världen tänker som jag så kommer hon antagligen få tillräckligt av det där andra oxå, utanför hemmet, utanför min påverkningsmöjlighet. Så det är även lite därför som jag vill undvika det könsnormativa här hemma. =)

2010-11-16 klockan 21:55:35
Länk: http://baravarajenny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Länk:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0