Inga förbud

Min mamma frågade idag när vi var på shoppingrunda med barnen, och hon antagligen sett att jag sneglade mest på killavdelningen efter kläder till dottern, om jag aldrig skulle låta dottern ha söta klänningar mer nu. (hon syftade nog på att dottern ju haft det tidigare, och hela detta med genustänket fortfarande är så nytt för mig/oss)

 Och jag svarade:

 Det finns inga förbud. Men eftersom det varit mycket tjejigt och sött och gulligt till dottern som snart blir 4 år, och hon inte blivit introducerad för allt det där andra, så kommer jag nu under en "inkörningsperiod" visa för henne att man kan ha lite tuffare (och bekvämare) jeans från pojkavdelningen och andra utklädningskläder förutom prinsessklänningar och liknande. När hon insett att allt är okej, så kommer hon få välja själv. Vill hon då ha söta klänningar så får hon det. Vill hon ha pippilångstrumpdräkt får hon det. Vill hon ha piratkostym får hon det.

 Men hon måste få veta att det finns andra alternativ än det supertjejiga innan jag uppmuntrar henne till att välja helt fritt. 


 

 
Igår köpte jag nya kläder till barnen. Pojken är knappt 2 år och fick godkänna valet av tröja (mest för sakens skull) och den blev röd och fin. Han klär himla bra i rött har jag upptäckt. =)
 Flickan på 4 valde en bredrandig blå tröja från pojkavdelningen, där hon även valde ett par ursnygga jeans som är lite lösare modell, och därmed mer praktiska och bekväma att leka och röra sig i.
 Och idag valde hon en piratdräkt till förskolans "pumpafest" på tisdag.

 Jag är mycket nöjd. :-) Och framförallt är min dotter himla nöjd med sin piratdräkt som hon för tillfället springer omkring och leker i. Och hennes pappa ska fixa en kikare till henne, samt en ögonlapp, så är outfiten komplett. :-)


Kommentarer
MANDRAGORA | kattägd narcissistisk vegetarian

Jag bara ler. :-D

2010-10-31 klockan 19:24:35
Länk: http://shakti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Länk:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0