LCHF-biffar á la Jenny




Ja, nu ser nog biffen mest ut som en liten kolbit här på denna bilden, men det ligger mer biff under all sallad, och den var inte kolsvart. =)

 Ja, jag har slutat äta kolhydrater, och äter så magert jag kan och orkar utöver detta. Om jag ska unna mig nåt annat, så blir det fet mat, vilket gör att jag hamnar på LCHF-dieten. Vilket är en diet jag verkligen gillar.


 Ja, hur som helst. I normala fall hade jag gjort biffarna med en blandning av mjölk, kryddor och ströbröd som fått svälla en stund. Då blir det saftigt och jättegott.
 Men ströbrödet är ju kolhydratrikt, och därför inget alternativ för mig längre.

 Jag fick istället blanda ihop nåt annat som skulle göra biffarna både saftiga och goda, och då slängde jag ihop följande blandning, som räckte till 4 normalstora biffar:

 Köttfärs (ingen koll på mängden där tyvärr), som jag blandade med ca 1 dl riven ost (Gouda), en lagom stor bit smulad fetaost, ca ½ dl matalgningsyoghurt, 1 ägg, ganska mycket grillkrydda och lite salt och peppar. Jag blandade väl och stekte i smör.

 Biffarna blev först ganska lösa i stekjärnet, de ville nog trilla sönder om man inte var försiktig. De tog lite längre tid att steka än de vanliga jag stekte samtidigt. Men det var det värt.

 För FY TUSAN vad goda dom blev!!! Saftiga och smakrika, MUMS säger jag bara! Särskilt i kombination med en blandad grönsallad med tomat och gurka, och bearnaisås och lite smulad fetaost över allting!

 Jag fick två biffar över, jag ser redan feam emot morgondagen då jag ska få avnjuta mer LCHF-biff á la Jenny!

Kommentarer
Mia

Ser jättegott ut! Se upp för grillkryddan bara om du vill äta lchf för det är massor med glutamat i.

2011-02-11 klockan 19:53:59
Jenny M

Åh, det är så lite ändå, jag äter kanske några tsk grillkrydda i månaden, det lilla gör ingen skillnad. =)

2011-02-11 klockan 20:32:15
Länk: http://baravarajenny.blogg.se/
mia

Nä då är det ju ingen fara alls, annars är det ju sånt som man inte alls tänker på, jag hade inte gjort det förens nyligen och använde både tacokrydda, smaksatta kryddor och buljonger hej vilt

2011-02-11 klockan 20:57:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Länk:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0