Pippi på en kille???

Följande meningar har utväxlats på min Facebook-sida:

Min status: "Sonen vill så hemskt gärna ha ett par byxor med Pippi på, som sin storasyster...men var hittar jag såna? De som finns på Åhléns i stan här är alldeles för stora.... :-("

Person 1: "Men snälla pippi på en kille? unisex i all ära. Men nu är det dax att introducera kille för pirater! Det är killar hela dagen =)"

Jag: "
Jag hoppas innerligt att du skämtar!!!!"

Person 2 (ironiskt): "skämt?? han kan ju bli bög om du inte börjar dra ner på allt rosa!"

Jag: "
Ja och sen får han skylla sig själv, alternativt skylla på mig när han blir knivhuggen i skolan pga allt rosa och Pippikläderna. Det är klart... Ser man det SÅ, så ska jag nog börja neka honom alls TJEJIGT och istället börja fostra honom till en RIKTIG MAN omedelbart. Fuck att alla barn är BARN och inte KÖN och att ge BARN ALLA MÖJLIGHETER...."

Person 3: "Min son vill också gärna ha Pippikläder. Det går inte så bra att hitta såna. Jag hittade vanliga strumpbyxor i svart/vitrandigt med pippi på. Det har funkat jättebra i vinter när det har varit kallt. Och han älskar dom! Annars finns det typ bara t-shirts med Pippi på. Alternativt tunikor, kjolar, klänningar eller tajts. Jättefina iofs, men det funkar inte riktigt på en kille. :("


 
Jag är faktiskt chockad! Jag har bara läst om idiotsvar som detta första svar på min status, jag trodde nog aldrig att jag själv skulle stöta på den här typen av kommentarer!

 Två saker slog mig när jag läste första kommentaren: Hur otroligt självklart det har blivit för mig att ge mina barn alla möjligheter utanför könsrollerna. Det är över huvudtaget inget konstigt alls att klä min pojke i nåt så barnsligt och roligt och i mina ögon helt könsneutralt som Pippi Långstrump, och alldeles särskilt inte om han nu uttryckligen ber om en sådan sak! Varför i HELA fridens namn skulle jag neka honom ett par Pippibyxor???

 Och hur inskränkta folk faktiskt kan vara år 2011! Totalt okunniga och begränsande, och jag tycker synd om barnen som kommer växa upp i en påtvingad könsroll! Barn som kommer få bli nekade saker pga att det inte passar in i den jävla mallen som folk tycker är så bra!


 Det är liksom inte bara det vanliga "nä, genus är inget för mig" eller "jag låter mina barn leka med vad de vill, men tänker inte köpa rosa kläder till pojken i alla fall!". Nej, detta är så fullt av okunskap så det blir pinsamt! Det är som ett typexempel ur handboken "Hur jag bäst begränsar mitt barn och bara ger det en möjlighet i livet".

 Jag hoppas ju innerligt fortfarande att denna kommentar om pirater och pippi på en kille var ett skämt. Men oavsett vilket så får den representera den del av befolkningen som faktiskt tänker sådär och skulle kunna ha sagt sådär på allvar. 


 Jag blir fan helt bedrövad! Det är så jävla sorgligt!


 När ska folk börja förstå???


Kommentarer
Karin

Klär du och din man er efter genus? Antar att ni har tänkt på det eftersom ni "är" barnens norm.

2011-02-15 klockan 00:21:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Länk:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0