Storleken har betydelse!



 Häromdagen läste jag detta på min facebook-startsida. Barnklädesbutiken Ecoloco hade noterat nåt anmärkningsvärt.

 På fullaste allvar görs alltså pojkkläder i exempelvis storlek 116 större än flickkläder i storlek 116!

 Barnklädesstorlekar är i centilong och betyder att lika lång som barnet är, samma storlek har barnet. 116 cm lång - storlek 116. Enkelt.

 Eller inte.

 För tydligen ska pojkkläder vara rymligare och större. Mer plats att leka och busa i, alltså. Flickor ska inte leka som pojkar, de ska inte klättra och härja. För det tillåter inte de snäva fjärilsprydda paljettglittriga jeansen som flickorna har. Eller minikjolen och den tunna, skira vackra koftan. Flickorna ska tydligen sitta stilla och vara väna, söta och snälla.

 Nä, detta är verkligen helt uppåt väggarna! Jag blir sjukt irriterad!!!



 Men jag har ju fått svar på varför min 2-åriga son, som har storlek 92 i det mesta, kan använda sin 4-åriga storasysters alldeles nyss urväxta tröjor och pyjamaser i storlek 98/104. Det är inte för att kläderna mystiskt och plötsligt har krympt eller för att sonen plötsligt växt mycket på kort tid. Det är för att hennes kläder är mindre än hans, helt enkelt.



 Jag blir irriterad när folk inte förstår vikten av genustänk.

 Ja, jag må vara tjatig och tråkig att lyssna på, och som någon uttryckt det, jag blir ganska påstridig när det är ett ämne jag brinner för.
 Ja, när det handlar om såna här viktiga saker som folk inte har vett nog att förstå, så blir jag sån. Det tänker jag verkligen inte be om ursäkt för.
 Skyll er själva som inte fattar istället!


 Särskilt när folk påstår att kläder och leksaker inte har nåt med genus att göra, att det inte är viktigt, så blir jag irriterad. För mig är det skitviktigt. Och väldigt logiskt och självklart!
 Det är genom barnens klädsel jag har en chans att påverka hur icke genustänkande människor ska bemöta mina barn! Klart som fan det är viktigt!

 

 Men låt säga att man nu skiter i att ge barnen alla möjligheter istället för att placera in dem i könsroller från födseln. Låt säga att man tycker det är oviktigt att klä sina barn i färgglada unisexkläder för att man inte "tror" på klädernas roll i sammanhanget. Man skiter i allt vad genus heter, helt enkelt.

 Borde man inte ändå tycka det är viktigt att barnen får lov att leka och röra sig ordentligt?
 Utan att de ska ha kläder som skaver, är icke strechiga, som hindrar dem att sträcka ut armar och ben åt alla håll i klätterställningar, är tajta och trånga och bara väldigt obekväma och opraktiska?

 Borde man inte tycka att barnen borde få ha kläder som tål lek, tål smuts, tål asfaltskrubb, och som får lov att bli lite smutsiga och...välanvända?

Som pojkförälder är detta förmodligen inget problem, eftersom pojkar enligt de största barnklädestillverkarna får lov att leka, busa, springa, ramla och trilla in i buskar. Deras kläder tål barnliv.

 Men som flickförälder borde man fan bry sig!

 Jag SKÄMS över att ha klätt min dotter i dessa obekväma, ömtåliga och opraktiska kläder i 3½ år! Tack och LOV att jag bättre sent än aldrig insåg idiotin i detta!

 Flickor får alltså inte, enligt alla de största barnklädestillverkarna, röra sig obehindrat och fritt och leka likadant som pojkar. Utan att de i såna fall måste använda Batman-, Spindelmannen-, Cars-tröjor och camouflage-byxor.  




 Så. Jävla. Fel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Länk:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0