Tyllkjol är ju bekvämt att klättra i

Varje gång jag är i min stads "familje-paradis" Hembygdsparken (stor lekplats, djur, glasskiosk mm), blir jag förfärad över hur föräldrar klär sina barn.

 Jag förstår att alla inte insett fördelarna och logiken med att klä barn som barn, och inte som pojkar och flickor, det är inte det jag ifrågasätter denna gången.

 Det jag stör mig på är att folk klär sina barn i finkläder. Chinos, vit skjorta, kjol eller klänning med massor av vidd, och strumpbyxor, samt finskor. Även flera lager fleece, tjocka mössor, vantar och annat varmt, när det är 20 grader, sol och vindstilla...?

 Sen när blev det bekvämt att leka i kläder man inte kan röra sig i eller inte får smutsa ner sig i? När blev det praktiskt att tampas med flera lager tyllkjol när man klättrar upp för stegen till rutschkanan? När blev det lämpligt med vita kläder när man sitter i sandlådan? Och vem tycker egentligen det är skönt att springa i sand med små ballerinaskor?

 Jag fattar inte?

Ser inte föräldrarna hur bökigt det är för barnen? Märker de inte att barnen blir hämmade?

 Varför åka till en stor lekplats om man inte har för avsikt att låta barnen härja helt fritt ett tag? Bara leka och få vara barn?


 Jag klär mina barn i praktiska men framförallt bekväma kläder. Alltid. Men jag tänker extra mycket på hur bekväma kläder de har, när vi ska till hembygdsparken, eller andra lekställen. Det blir mjuka rymliga kläder, kläder som tål smuts och slitage, gärna shorts på sommaren, men då försöker jag välja längre shorts som går ner över knäna, som skyddar lite mot eventuella skrapsår.



Lekande fria barn



Hur klär ni era barn vid lek utomhus?


Kommentarer
Emilia

Klär föräldrarna själva upp sig då?

2011-06-12 klockan 16:40:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Länk:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0